«Vorige bericht

Banen van de toekomst

Deel dit bericht op

Sinds 2007 leidt Cosmo op haar academies jongeren op voor banen van de toekomst in de toerisme, recreatie en leisure branche. Yvonne Verhoeven, oprichter van Cosmo vertelt wat Cosmo (onder Cosmo wordt zowel de TUI Hospitality als de Cosmo Academy verstaan) en haar studenten zo uniek maakt.

Vraag naar mbo professionals in Hospitality neemt alleen maar toe

“Je leest vaak dat er veel banen verdwijnen door digitalisering en automatisering, maar onze studenten zijn gewilder dan ooit en dat is niet voor niets”, zegt Yvonne Verhoeven, directeur van Cosmo. “Je kunt gerust zeggen dat wij onze studenten binnen Cosmo opleiden voor de banen van de toekomst.”

Cosmo is meer dan alleen een opleider. Naast opleider zijn wij tevens aanbieder van entertainmentprogramma’s en medewerkers op vakantieparken en resorts in Nederland en Spanje. “Bedrijven zijn op zoek naar communicatief vaardige medewerkers die hun gasten en bezoekers een unieke en onvergetelijke ervaring kunnen bieden en dat is precies waarvoor onze studenten worden opgeleid. In een wereld waar steeds meer is geautomatiseerd en online gebeurt, maakt contact met mensen juist het verschil.”

Rechtstreeks in contact met de gasten

Er is nu al een tekort aan medewerkers in de sector. En die schaarste neemt de komende jaren alleen maar toe blijkt uit een rapport van OIS (Onderzoek Informatie Statistiek, gemeente Amsterdam). Vooral in de operationele functies zal de vraag groeien, zo valt te lezen. “En dat zijn precies de functies waar wij jonge mensen voor opleiden”, zegt Verhoeven. “Je ziet dat mbo’ers de medewerkers zijn die rechtstreeks in contact staan met de gast. Zij werken daar waar het gebeurt. Ze maken het verschil in de ervaring en beleving die iemand heeft als hij op een evenement, festival, vakantiepark, attractiepark of resort is.”

Cosmo Academies in Haarlem, Heerenveen, Den Bosch en Weert

“Studenten die bij ons aan de opleiding beginnen zijn vaak degenen die weten hoe je de sfeer in de groep goed houdt, ervan houden op een podium te staan, die het belangrijk vinden dat iedereen het naar zijn zin heeft en van organiseren houden”, weet Verhoeven na ruim tien jaar ervaring als opleider. “Bij ons leren ze hoe ze dit op een professionele manier kunnen doen. Hoe ze op verschillende type gasten en situaties kunnen inspelen. Ze leren dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen en dat zij juist zelf het verschil maken in situaties. Eigenlijk kun je zeggen dat hun loopbaan in de branche op de eerste dag van hun opleiding begint.” Ze leren op de Academies die staan in Haarlem, Heerenveen en Den Bosch. Onder meer een business plan opstellen, talen spreken, spreken tijdens publieke doeleinden, in een team opereren, verkopen en leidinggeven aan een groep.

Nadruk op de praktijk

De nadruk ligt op de praktijk, want dan pas gaan studenten begrijpen waarom ze die theorie ook nodig hebben. Verhoeven legt uit. “Je kunt nog zoveel Engelse les krijgen, maar als je tijdens je stage elke dag Engels moet spreken pik je het gewoon sneller op”. En dat is exact de reden waarom studenten gedurende de opleiding twee keer stage lopen. De eerste stage in Nederland of België en voor de tweede verhuizen ze naar een plaats ergens aan de Middellandse Zee (Mallorca, Ibiza, Menorca bijvoorbeeld), waar Verhoeven meer dan twintig jaar geleden zelf ooit Cosmo begon nadat zij haar mbo toerisme had afgerond. “Daar hebben ze natuurlijk de tijd van hun leven en komen ze terug met een vracht aan vrienden uit allerlei landen. Tijdens hun stages begeleiden wij ze trouwens intensief, ter plaatse, zodat hun ontwikkeling gewoon verder gaat.”

Gedrag wordt steeds belangrijker

Verhoeven stelt vast dat harde kennis en vaardigheden in de recreatie, toerisme en entertainment branche, ook wel de Hospitality branche natuurlijk belangrijk blijven, maar gedrag en houding zijn ook doorslaggevend. Dit wordt ook bevestigd in het eerder genoemde OIS onderzoek. “Daarom vinden wij persoonlijke ontwikkeling ook het belangrijkst tijdens onze opleiding”, zegt ze. “Onze studenten krijgen een persoonlijke coach die hen intensief begeleidt. Dat klinkt alsof ze het in hun eentje niet zouden kunnen redden, maar het omgekeerde is het geval. Het hele idee is juist om hen te laten zien waar ze goed in zijn, waar zij om worden gewaardeerd, hun zelfvertrouwen optimaal te laten groeien. We creëren een veilige omgeving waarin ze echt helemaal zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontwikkelen en groeien. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat je op die manier dingen kunt leren die je daarvoor nooit voor mogelijk hield.”

Veel meer meters maken dan leeftijdgenoten

“Docenten zijn er voor de studenten en daarmee bedoelen we dat ze er ook echt voor de studeten zijn. Mede daardoor worden we al sinds 2011 jaarlijks door de mbo keuzegids uitgeroepen tot nummer 1 mbo top opleiding. Er komt niemand van onze opleiding af zonder dat hij weet dat hij ergens heel goed in is. Ze maken zo heel veel meters in de jaren die ze bij ons zijn. Meer meters dan hun leeftijdsgenoten durf ik te zeggen.” Cosmo bemiddelt kandidaten en studenten ook naar (bij)banen in de toerisme, recreatie, Hospitality en entertainment branche, in Nederland, België en Spanje. Verhoeven: “Zo kunnen studenten al tijdens hun studie relevante werkervaring opdoen en als ze afgestudeerd zijn bemiddelen we ze met een gerust hart naar een baan van hun dromen.”

Aan banen geen gebrek

“Soms fronsen ouders hun wenkbrauwen als hun kind aangeeft naar de Cosmo Academy te willen”, weet Verhoeven. “‘Is er wel werk? Word je opgeleid tot clown? Kun je dat wel de rest van je leven doen?’, zijn vragen die wij in de loop der jaren voorbij hebben horen komen. Ook al hebben onze studenten erg veel lol tijdens hun opleiding, lopen ze stage op plaatsen waar mensen in hun vrije tijd plezier hebben, het worden echte professionals in hun vak. En met dat wat ze bij ons leren kunnen ze overal aan het werk, niet alleen in de entertainment en Hospitality sector. Maar overal waar contact met gasten en klanten belangrijk is. Daar maken onze studenten het verschil.”

Deel dit bericht op
«Vorige bericht

© wearecosmo.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Disclaimer/ Privacybeleid