Van MBO student naar Managing Director van TUI Nederland!

Deel dit bericht op

‘Hard werken en er helemaal voor gaan in de mooiste branche die er is (toerisme)!’ Dat is in een notendop de boodschap die Managing Director van TUI Nederland, Arjan Kers, meegaf aan de eerste- en tweedejaars studenten van onze MBO-4-opleiding TUI Hospitality Academy. In het kader van een College Tour werd hij op het Koning Willem I College in Den Bosch door onze studenten en onze Opleidingsmanager Bas de Jong geïnterviewd. Interessant én inspirerend.

MBO als basis

Met zelf als goede basis een vergelijkbare MBO-4 opleiding toerisme achter de rug, zette Arjan in Tenerife de eerste stappen in het toeristische werkveld. Nadat hij eerder zijn droom van profvoetballer op moest geven, startte Arjan één seizoen als sportsentertainer. Hij werd bevangen door het toerisme-virus.

Samen werken

Vele jaren met indrukwekkende internationale carrière-stappen verder, is hij op dit moment de hoogste ‘baas’ van de grootste reisorganisatie van Nederland: TUI. Al heeft hij zelf moeite met de titel ‘baas’. Arjan wil het echt samen met de mensen van het bedrijf doen en tijd maken voor iedereen. En dat merk je. Door de keus te maken voor een nieuwe opzet van het in 2018 verbouwde hoofdkantoor in Rijswijk bijvoorbeeld. Daar zorgen duurzaamheid, aandacht voor het welzijn van medewerkers en een open karakter inclusief de vele gezellige zithoeken ervoor dat medewerkers en gasten elkaar makkelijker treffen.

Voorbeeld

Maar ook door zelf het goede voorbeeld te geven: lange dagen, tijd goed benutten, ambitieus zijn en 24/7 ‘aan’ staan, zoals Arjan zegt. Dat is vanzelfsprekend als je zo’n verantwoordelijke functie hebt, vindt Arjan. Met meer dan 2800 werknemers voor het Nederlandse onderdeel van de TUI Group en meer dan 1,7 miljoen gasten / passagiers per jaar verspreid over de wereld, gebeurt er ook altijd wel iets. En daar moet je je verantwoordelijkheid in nemen. Als organisatie en als leidinggevende ervan.

Indrukwekkende bestemmingen

Arjan werd de hemd van het lijf gevraagd door ons en nam voor de antwoorden de tijd. En dat ging niet alleen over zijn carrière of opleidingen. Ook waren studenten benieuwd hoe hij zijn vrije tijd en vakanties benut: ‘ik neem dan echt de tijd voor mijn familie en reis met ze naar bijzondere bestemmingen.’ Gevraagd naar welke bestemming dan de meeste indruk heeft gemaakt, noemt Arjan een reis naar een indianenstam op de grens van Colombia en Peru, waar ze écht back to basic waren. En een vakantie naar India, dat je echt aan het denken zet hoe goed wij in Nederland en Europa het (meestal) hebben.

Duurzaam

Het gesprek ging uiteraard ook over de toekomst van Arjan, het toerisme en TUI in het bijzonder. En uiteraard over duurzaamheid: ‘we mogen dat soms nog beter uitdragen naar buiten, want we zijn hier al 10 jaar actief mee bezig’. Het bedrijf duurzaam houden door ook te zorgen voor opvolging in het management bijvoorbeeld, is ook een thema waarin Arjan en TUI hun verantwoordelijkheid nemen.

Investeren in onderwijs

TUI investeert bewust in toeristische opleidingen op alle niveaus, omdat goed toeristisch onderwijs voor de hele branche belangrijk is. Dit is niet alleen eigen belang van de reisorganisatie, maar zorgt voor goede kwaliteit van het hele toerisme. Omdat TUI deze verantwoordelijkheid serieus neemt, heeft ze een mooie samenwerking met Cosmo Opleidingen en het Koning Willem 1 College en is ze naamgever van de MBO-4 opleiding Leidinggevende Travel & Hospitality.

Passie voor reizen

Aan het einde van het interview kwamen nog wat lastige tegenstellingen aan bod en hier blijkt uit áls Arjan zou moeten kiezen dan kiest hij ‘Nederland uit en er nooit meer in’ boven ‘Nederland in en er nooit meer uit’. Reizen zit in zijn bloed en zal altijd een grote passie blijven! Een passie die hij met trots doorgeeft aan volgende generaties. Dankjewel Arjan!

Deel dit bericht op

© wearecosmo.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Disclaimer/ Privacybeleid